معماری باستانی در قبرس شمالی
نوشته شده توسط : mgh


معماری باستانی در قبرس شمالی
قبرس شمالی، تاریخ زمان بر و بی نیاز داراست که به زمانه باستان گشوده می‌شود. در‌این زمان، فرهنگ های متعددی حیطه را اشغال کرده اند و اثر ها خویش را در پوسته معماری بر مکان گذارده اند. اکثر این بناها از سنگ تشکیل‌شده و تاکنون محافظت مهاجرت به قبرس شمالی  گردیده اند.

یکی‌از مشهورترین بناهای تاریخی در قبرس شمالی، صومعه بلاپاییس (Bellapais Monastery) میباشد. این صومعه در قرن سیزدهم بر طبق اصول “آگوستینی” ساخته شد و به خیال معماری گوتیک و گلشن های قشنگ آوازه دارااست. این صومعه در حین سال ها یکسری توشه مرمت گردیده و فعلا یک مقصد توریسم دوستداشتنی به‌حساب می‌آید.

یکی از دیگر از بناهای تاریخی که قیمت بازدید دارااست، قلعه سنت هیلاریون (castle of St. Hilarion) میباشد. این قلعه در قرن دهم درست شده و به جهت شرایط خویش بر روی تپه و نمای پانوراما به مناظر دور و بر، معروف میباشد. این قلعه در طی سال ها بوسیله فرهنگ های متفاوت فتح گردیده و در قرن های اخیر نیز آیتم مرمت قرار گرفته میباشد تا شکوه نخستین خویش را مجدد به دست آورد!

معماری امروزی در قبرس شمالی
خلال معماری تاریخی و باستانی، همینطور در قبرس شمالی می‌توانید تعداد متعددی از ساختمان های امروزی میباشد که در هم اکنون تغییر و تحول خط ساحلی حوزه‌ می‌باشند را نیز ملاحظه کنید. این ساختمان های امروزی در سال های اخیر عمدتاً در شهرهای بزرگتر مانند نیکوزیا، لانگ بیچ، اسکله، گیرنه و فاماگوستا تشکیل‌شده اند.

مثال ای از معماری امروزی در قبرس شمالی، استادیوم نو نیکوزیا میباشد. این ورزشگاه در سال 2019 بهره‌برداری شد که اصلی ترین ورزشگاه قبرس شمالی به حساب آورده می شود؛ گنجایش 23000 صندلی داراست و با جدیدترین فناوری برای برگزاری رویدادهای ورزشی در میان المللی تاسیس شده است.

مثال دیگری از معماری امروزی، بنا های تازه راس شهر در گیرنه میباشد. این راس در سال های اخیر تماما نوسازی گردیده و اشکال ساختمان ها و تجهیزات امروزی را داراست؛ مثلا یک راس خرید، یک تالار سینما و یک سالن تازه در شهر. این ساختمان های امروزی، رخ جدیدی به شهر میبخشند و به گسترش اقتصادی حیطه نیز امداد می نمایند.
معماری معاصر در قبرس شمالی
یک کدام از دیگر از خصوصیت های اساسی معماری منزل های قبرس شمالی، معماری سنتی یا این که معاصر میباشد که در طی قرون پیشرفته و هنوز هم در بخش اعظمی از روستاها و شهرها یافت میشود. معماری سنتی در قبرس شمالی عمدتاً متاثر از تمدن عثمانی و مردمان قبرس میباشد.

یک مثال عالی از معماری سنتی در قبرس شمالی، منزل های سابق در روستاهای Karmi و Bellapais میباشد. این منزل ها عمدتاً از سنگ طبیعی تشکیل شده اند و دارنده سقف های مسطح برای نگهداری در قبال گرمای تابستان می‌باشند. همینطور دارنده خصوصیت های متداول، مانند تراس های روباز می باشند که تحت عنوان جای هایی برای اجتماعات، میهمانی ها و دورهمکی ها کاربرد دارا‌هستند.

معماری زمان عثمانی را می قدرت در بخش اعظمی از ساختمان های قبرس شمالی، به ویژه در شهر سابق نیکوزیا رویت کرد. ساختمان های عثمانی معمولاً دارنده تراس و بالکن رو به خیابان می‌باشند. مثال خیر و خوبی از معماری عثمانی در نیکوزیا، Büyük Han، یک کاروانسرای تاریخی میباشد که در قرن شانزدهم ایجاد شده است.

معماری منزل های قبرس شمالی به خیال ساختار بی آلایش و کاربردی خویش مشخص و معلوم می گردد. اکثر منزل‌های قبرسی از سنگ طبیعی تشکیل‌شده‌اند و دارنده سقف‌های مسطح برای مراقبت در قبال گرمای فصل‌تابستان میباشند. مثال ای از معماری در قبرس شمالی، منزل Fazıl Küçük، نائب رئیس اولیه جمهوری شکاف قبرس شمالی میباشد. این منزل در دهه 1940 ساخته شد و مثال ای از معماری پررنگ قبرس میباشد.

حرف آخری

تحت عنوان حرف آخری، معماری منزل های قبرس شمالی، ترکیبی از گنجینه های تاریخی، ساختمان های امروزی و منزل های سنتی را ارائه میدهد. بناهای تاریخی مانند صومعه بلاپایس و قلعه سنت هیلاریون برای هر بازدید کننده ای که عشق مند به معماری و تاریخ میباشد، هیجان آور میباشد. ساختمان‌ های امروزی در شهرهای بلندمرتبه‌ خیس، مانند نیکوزیا و گیرنه، نشان‌ ای از گسترش اقتصادی ناحیه می‌باشند و دیده‌ اندازهای گسترده را در ارتباط آجل قبرس شمالی ارائه می‌ دهند. منزل هایی با معماری باستانی یا این که معاصر، در روستاها و شهرها نشانه میدهد که چه‌گونه معماری در زمان قرنها تکامل یافته میباشد و نگاهی اجمالی به طریق معاش و تمدن عموم محلی داراست.

معماری در قبرس شمالی، نگرش شگفت انگیزی از تاریخ، فرهنگ وتمدن و طریق معاش این حیطه ارائه می‌دهد. از گنجینه‌ های تاریخی گرفته تا ساختمان‌ های امروزی، چیزهای متعددی برای عاشقان معماری وجود دارااست که کشف نمایند.





:: برچسب‌ها: مهاجرت به قبرس شمالی ,
:: بازدید از این مطلب : 68
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 27 خرداد 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: